Djävulens Öga Del 1

Förord
Morbrors släktgård och  mors barndomshem i Queensland, Australien 21  augusti 2012
Enligt morbrors önskan skulle jag följa med ett plan som co pilot att hämta affärshandlingar som upprättats mellan en grupp boskapsstationer och farmer i Queensland. Målet var Towoomba, flygplanet en Piper Cherokee. Förste piloten, planets ägare, var en liten skinntorr gubbe i yvigt skägg iklädd en baseboll-cap utan skärm. I mina fördomar platsade han inte alls som ansvarsfull pilot, men shit så fel jag hade! Han var en ”Biggles av högsta klass, Wow!

I Toowomba blev hans Cherokee överraskande beslagtagen på grund av skatteskäl, vi fortsatte i en hyrd Cessna. Imponerande var att gubben i sitt huvud hade en egen mer fullständig flygkarta över outback, han kommenterade landmärken som endast var obetydliga tecken på vanliga kartor. Dewkins, eller Deke som han föredrog att kallas, pekade ner mot en egendomlig mörk dimbank och sade, där under spökdimman finns en Djävulens källa som bevakas av djävulen själv. Jag letade på min karta men där fanns inte platsen märkt ut. Gubben skrattade åt min frågande min. Djävulens källa har i långa tider varit känd av Abos och nu även av vita som undviker platsen. Det betyder olycka att märka ut denna vattensamling på karta, bättre låtsas den inte finns.

Min nyfikenhet var väckt, jag bestämde mig för att ta reda på mer om denna olycksbådande plats. Deke blev smickrad över min vetgirighet och min tydliga beundran av hans kunnande tydligen. Han stannade över på morbrors gård en extra dag för att stilla min nyfikenhet. Kvällen tillbringade vi på verandan med några glas svalkande Amber fluids och ol’ Deke berättade.

Detta är hans historia om Den enögde djävulen och hans källa. Läs och rys!

Fortsättning Del 2

 

One thought on “Djävulens Öga Del 1

Kommentera

