Taigan – Legenden

För flera år sedan fanns en omtyckt skribent på Passagen som i högst personlig stil beskrev sina tankar om sitt skogs och jägarliv. En del av oss på Passagen vet hans namn men det var under signaturen ”Taigan” han var känd. Det kommer troligen aldrig att finnas någon som denne skogsman och jägare på passagen på så hög nivå. Han skröt aldrig om sitt vapen, tillverkare, ammunition, kaliber mm, utan betraktade bössan som sin naturliga jaktkamrat. Det uppstod vissa problem med namnet som medförde att Taigan tvingades registrera sig som ”Tajgan”. Det finns även en ”copycat” som kallade sig ”Tajga”. En trevlig tjej men dock ingen Taigan!

Taigan är idag borta men hans ord är i högsta grad levande, här är ett litet axplock.

Trevlig läsning
önskar
Ian McOwen

Stjärnhimleglans
Det är köldgrader. Rimfrosten blänker i stjärnhimleglansen. Ett sångsvanepar med en årsunge har ropat från sjön. De känner nog på sig att is snart drar ett täcke över deras glidyta. Än har de sällskap av gräsänder och lom. Varför ropar mitt hjärta högre än sångsvanen?
Taigan

Aurora Borealis
Landet börjar där ljuset från staden inte längre förmår fördärva stjärnhimlen. En bit bortom där bor jag. I kväll finns ett annat ljus. Norrsken av sällan skådat slag. Ljusdraperier i grönt slår ned och skänker kontur åt barrskogskronor i berg här intill. Så minns jag ock min barndoms norrsken. Det knaster mitt öra inte längre förmår förnimma. Ljudfenomen ifrågasatt av vetenskap men under forskning nu. Månde lärde ge sin förklaring. Ett vet jag i allt fall, minnet av glädjen som barn.
Taigan

Blåst och kyla
Jag har många fjällturer bakom mig där snöspaden utgjort den bästa garantin mot blåst och kyla för det fallet att jag inte nått fram till någon öppen stuga. En natt hade en järv (eller var det möjligen en bjärv🙂 vinklat av bara ett tjugotal meter från snöbivacken, förstås då den stött på min vittring. Då – i mina yngre dar – var det också en utmaning att övernatta ute. Idag är det enbart en säkerhetsfråga, dvs jag kan om jag måste.
Taigan

Kråksång
Det fina med kråksången är att sångfåglarna kan uppskattas desto mer. Jag kan också uppskatta  råkans krax för det avslöjar faktiskt ett och annat. Den som inte kan sin skog förstår dock inte detta utan föredrar en kanariefågel i bur.
Taigan

Älgjakt
Väck, väck världslig förbannelse! I morgon ser jag fram emot en bra jaktdag. Några minusgrader och tystnad. Kanske ett klagande kliiiiu från en spillkråka i gryningstimmen. Så älghundens skallgivning vid upptaget. Då är jakten igång. Glömd varde då äktenskapliga svårigheter och all annan världslig förbannelse. Väck, väck och kom inte igen! Om nu så väl vore. Men om marken skälver på ett område i livet så är det viktigt att kunna hålla fast vid det som fungerar. Vare sig det är jaktkamrater, annan vänskap eller bara ett jobb som refuge.
Taigan

Hundars skall
Jag brukar sällan tala om jaktresultat utan mer om känslor med anknytning till gränslandet  mellan skog och bygd. Men lördagmorgonen blev precis så bra som jag förväntade mig med flera älghundar som arbetade inom bra håll från mitt jaktpass. En älgko med två kalvar passerade också på bara 60 meters håll men under gångstånd, dvs med hunden hack i häl under tät skallgivning. Vid sådana tillfällen är det synnerligen svårskjutet. Dels måste man tänka på hundens säkerhet, dels ock täcker älgkon upp sina kalvar. Det är ytterst svårt att då locka fast djuren, vilket annars är lätt när hunden är en bit ifrån dem. Jag noterade med vilken försiktighet älgmamman förde fram sina kalvar; ena örat vinklat framåt för att om möjligt lyssna in faror framifrån och det andra örat bakåt men det var nog mer av irritation än för att lyssna på hunden. Den ena kalven fälldes sedan en bit längre bort när hunden tillfälligt lyckats sära på djurgruppen men det var en annan skytt.
Taigan

I all allenaskap
Efter dagens älgjakt har jag avnjutit ett bastubad och svalkat mej på altanen med en mellanöl. Jag rekommenderar Carlsberg Hof. Därefter har jag gett mej i kast med middagsbestyr. När man är allena blir det inte så ofta extravaganser men har man jagat älg. Från slakten i torsdag har jag skurit ut det som benämns utskuren biff. Ni som ätit T-bensstek har haft filébiten på ena sidan av ryggraden (filén sitter på insidan) och den utskurna biffen på den andra sidan (sitter alltså på utsidan av ryggraden).

Biffen har jag helt enkelt lagt i stekpannan och stekt kryddad med svartpeppar. Ingen sås utan jag blandade smör och rikligt med persilja som jag toppade på den serverade biffen. Alltså väldigt klassiskt svenskt. För att bryta det svenska så hade jag råstekt tunna skivor av potatis i olivolja. Potatisskivorna kryddade jag med salvia,

Jag är ju inte så mycket för sallad men en skivad tomat som man häller vitlökdressing på (bara olivolja och vitvinsvingärer+skivad vitlök som fått dra in något dygn i dressingen) + finskurna basilikablad från kryddväxten intill salvian i köksfönstret ger en italienkänsla trots barrsogen här intill. Frostnupna rönnbär, rönnbärsgele, oslagbart till vilt. Frosten frigör sötman i växter som är rika på kolhydratrer .Rönnbären tappar alltså en del beska när de blir frostnupna.
Taigan

All skuld på hunden
De så kallade problemhundar jag har mött har alltid visat sig vara en spegelbild av husse eller matte så vad skall jag tro? Men de lägger precis skulden på den oskyldiga hunden. De föds ju som helt fantastiska individer som Du kan nå hur långt som helst med. Att somliga ändå återkommande lyckas bli drabbade av problemhundar, som tillskrivs kemisk obalans och Gud vet vad för bortförklaringar, medan andra extremt sällan får problem, talar sitt tydliga språk.
Taigan

I de sälla jaktmarkerna
Den äldsta hund jag haft fick bli just 13 år men då talar jag om jakthundar. De sliter hårt men helt och hållet i ren och skär lust. Det är svårt att till sist skjuta sin egen jaktkompis men gör man det rätt så befinner de sig på jaktstigen i all evinnerlighet.
Taigan


Kommentera

