School Days Down Under del 1

På grund av min mor var Australisk medborgare blev det på min mormors ansvar att se till att jag deltog i lämpligaste läroplan. Skolan som jag skulle tillhöra låg några timmars resväg från gården men undervisningen skedde till största delen med kortvågsradio. Detta tyckte jag lät väldigt spännande och med mormors kunniga hjälp blev det så också. Studier på distans i Queensland hade börjat redan i mitten av 1960talet till förmån för isolerade familjers barn på landsbygden. Jag räknades alltså som sådan isolerad en.

Skolan
Den tidpunkt jag skulle skrivas in i skolan blev av vissa bilproblem inte av så jag började min skolgång i Australien med en hel dags försening.Till min glädje var det Bluey som ställde upp som min ”privatchaufför”. Fast egentligen var hans viktigaste uppgift att hämta  bröd från ett ungerskt bageri i samma område som skolan.

Längs resvägen var det sparsamt med bebyggelse  och resenärer, men när vi nalkades byn passerade vi ett fint hus  som  en skylt vid vägkanten upplyste om att här hade en doktor sin mottagning. Vi passerade även en liten pojke i röd mössa som drog två kameler efter sig. Han vinkade glatt och log, jag gjorde detsamma till honom och förundrades över att ett barn ensamt kunde hantera dessa stora djur.

Byn bestod av ett tiotal hus som låg i ett litet grönskande område inringat av karg vildmark, Aboriginerna hade ett långt och invecklat namn på denna plats, tyvärr har jag ledsamt glömt det. Men översättningen var desto enklare ”plats med hus”, löd den ungefär. Det vanligaste benämningen folk använde på byn var Ennen. Det tog mig någon tid innan jag förstod att det menades NN, ”No Name”. Alltså hade byn inte ens ett riktigt namn av någon anledning. Jag fick dock veta varför sedan. Där fanns i alla fall ett bageri som levererade bröd och kakor till gårdar och affärer, en budfirma där man från kataloger kunde sända efter varor av allehanda slag och en workshop som tillverkade bumeranger som på olika sätt hamnade mest hos hos turister i städerna. I verkstaden arbetade två Aboriginer, Australiens naturinvånare, de första jag sett. Det skulle finnas en pub också, men jag såg ingen sådan, endast ett litet rum i anslutning till bageriet som fungerade som café.

Delvis skymd av några stora träd och ymnig växtlighet låg ett ganka oansenligt litet hus…skolan.
Fortsättning del 2

8 thoughts on “School Days Down Under del 1

  1. ianmcowen Inläggets författare

    Hey litla heilbrigða doje

    Min affär hade endast skyrið
    som smakade vanilj.Konsistens
    var fin men vi väntar på andra
    smakerna. Skyr är dyr!

    Det var den Isländska Yoghurt,
    här är den Skotländska Yoghurt.
    Vad tror du om en sådan?

    Ian

    Svara
  2. doje

    WOW så duktig du är på att skriva isländska !!!
    Tyvärr är skyr dyrt även här men det är ju såå gott, min favorit är just den med vaniljsmaken. Skulle inte vilja smakka din haggisjogurt😉.
    Har inte orkat att blogga eller hälsa på andra bloggar, är helt slut de dagar som jag jobbar på mitt nya jobb, har ont i hela kroppen, stora frågan om jag orkar med detta de nästa 15 åren …
    Sköt om dig !
    Kram

    Svara

Kommentera

