Högtflygande planer

Som nybliven pilot blev jag medlem i en förening för amatörflygare. Kanske i första hand för att få vidare skolning i min önskan att även erövra certificate att flyga helicopter. Detta blev dock inte av då det inte fanns plats på den kursen, jag ställdes i kö.

Ungefär vid den tiden tyckte jag mitt flygplan, en Cessna, var för litet, jag önskade byta till en större maskin. Jag hade gripits av den otroliga känslan av frihet bland molnen att mina planer blev tydligen alltför högtflygande.

Nu har jag landat med förnuftets bränsle i tankarna.

Jag hann byta mitt plan till ett större. Men då det mest användes som  hobby och affärs/kund/besök i närliggande länder ändrade jag mig och bytte tillbaka. När jag fick  meddelande att det blivit en plats ledig för helicopter utbildning avsade jag denna anmälan av samma anledning.

I love flying high, men gärna i enkel overall, inte i en John Travolta uniform med galoner. Missförstå mig inte, John som äger en hel flygpark med hangarer hemma, är all beundran värd, menade bara uniformen.

Jag har varit på ett nytt möte med flygföreningen. Det var glädjande att upptäcka att några av blivande flygkamrater var kvinnor i varierande åldrar. En sak hade de gemensamt, jag uppfattade dem alla som bedårande i sina  flygdräkter. Om en världskänd kvinnlig pilot ska jag berätta om senare.

Ibland undrar jag vad molnen tänker om mig där jag kommer farande i mitt lilla flygvidunder med dess snurrande nos, kan det vara så här som bilden visar?

Ian

2 thoughts on “Högtflygande planer

  1. liberum-weto

    Nog räcker en Cessna till för det mesta, och speciellt om du inte flyger riktigt långt. Man skall inte ta sig vatten över huvudet eller hur det heter — bättre en Cessna i handen än en helikopter i hangaren.
    Flyg nu lugnt och skönt utan stress.

    Svara

Kommentera

