NannyMolly-Mitt Helgon Del 5

Arvet efter NannyMolly

Jag minns….Invernesshire hösten 1995

Det sista kapitlet i  NannyMollys livs bok kommer aldrig att skrivas här. Omständigheterna kring hennes svåra sjukdom och död, stannar hos mig.

Efter hennes död mottog jag, som en slags arvsgåva, en pappkartong med text skriven på locket med NannyMollys välkända stil. …For Ians eyes only! Innehållet bestod av buntar med brev hon skrivit till mig genom åren, men som aldrig sänts. Jag fick alltid många brev från NannyMolly när jag var bortrest men dessa sparade brev var ämnade att läsas efter hennes död. I denna enkla pappkartong fanns NannyMollys djupa inre tankar som från ett  hjärta nu öppnades för mig

Jag läste. Här lämnade hon svaren på de funderingar och frågor som jag haft men aldrig fått svar på. NannyMolly brukade alltid ha goda svar på nästan alla mina envisa frågor utom de gånger när jag såg smärta i hennes ögon med följande tystnad och kram där jag märkte hennes våta kind. Jag frågade då inte mer om den saken.

Här berättade hon för mig nu i skrift om sitt liv omgivet av onda och goda människor men också av ensamhet och saknad. Hennes beslut varför hon antog min fars erbjudande och lämnade sitt älskade Ireland för ett nytt främmande liv. Hennes kärlek till en ung man med  ostyrig lock i pannan som hon under skratt brukade blåsa undan, den  man som söndersprängd med sina sista livskrafter räckte henne sin hand som kallnade i hennes

De frågor som funnits kvar med osagda svar blev besvarade här med ord som var så kära för mig, ord ämnade endast för mig. Den natten öppnade jag delar av hennes hjärtas inre som hon behållit för sig själv genom åren men som jag också märkte att jag alltid funnits där osagt. Oh NannyMolly, älskade NannyMolly.

När nattens mörker sakta ersattes av en blek morgondimma över höglandet lade jag med ömma ögon tillbaka breven i kartongen. NannyMollys ord var planterade i mitt hjärta och skulle förbli där…Ian, for your eyes only. Jag placerade kartongen i husets stora öppna spis där knastrande flammor i eld beseglade min älskade NannyMollys skrivna arv till mig.

Ian McOwen ©

Kommentera

