Jag och mina skogstroll


Invernesshire i skotska höglanderna, i den dal där jag är uppväxt i. Nära mitt barndomshem finns flera mindre men täta skogar och dungar, Där fanns det troll, det visste alla vi barn. Flera av oss hade hört dem tissla och tassla bakom stockar och stenar. Snälla troll lade ibland mynt på marken för att fattiga människor skulle hitta dem. Eller till barn att köpa godis för. Den sistnämnda förklaringen passade bättre för en liten godissugen ”skogsman”.

När jag som en sådan ”skogsman” lekte rövaren Rob Roy och smög genom skogen kunde jag känna trollens närvaro fast jag aldrig riktigt såg dem. Men ibland kände jag på mig att jag var iakttagen av ett troll. Jag undersökte oroligt marken omkring mig, om inga mynt syntes till, då kunde det vara ett elakt troll. När jag blixtsnabbt vände mig om tyckte jag mig ofta se ett troll-tryne eller en svans som just försvann bakom en sten eller trädstam. De vuxna spädde på med otroliga troll-historier som bara skottar och irlandare kan och vi barn trodde blint på detta. Senare förstod jag att det var de vuxna som lade ut småmynt för att skoja med och glädja oss barn.


I Sverige fick jag som vuxen en fin ”trollkontakt” på Passagen genom en trevlig person med kännedom om troll, även skotska. Hon kallar sig Trollkvinnan (naturligtvis) och vi har haft gemensamma trollska diskussioner som var givande för oss båda. Trollkvinnan trivs med trollen och trollen trivs med henne. Hon skriver också poesi, ett intresse till som vi delar.Idag tror jag inte på troll (inte så mycket i allan fall ), men när jag vistas ensam även i den i svenska skogen så tycker jag mig än idag känna något som är närvarande. Det känns inte alls hotfullt, faktiskt tvärtom. Har haft denna känsla så länge jag kan minnas, är det kanske ”den lille pojken” som finns kvar i hjärtat hos många män, som gör sig gällande. Eller så är jag väl bara en skrockfull skotte. Men jag undrar ibland, är det skotska eller svenska troll som följer mig?

Ian

One thought on “Jag och mina skogstroll

Kommentera

