Nakna Flickor Down Under

Detta är hågkomster om en tolvårig skotsk pojkes upplevelser på sina morföräldrars gård i Queensland, Australien 1982. Pojken som det handlar om, det var jag.

Efter önskan från gårdens hästflickor att de borde ha en egen ”damdusch” lät morfar uppföra en sådan. Det blev en fyrkantig träbyggnad med flera duschstrilar på två innerväggar. Ingången var på ena sidan från ett liten utbyggnad som fungerade som omklädningsrum och motsatta sidan kunde öppnas helt av två stora porthalvor. Denna öppna sida var skyddad mot insyn på grund att den vätte mot det gamla förrådets tvåvåningsbyggnad några meter därifrån. Flickorna blev stormförtjusta i sin ”damdusch” och med skratt och stoj invigde de den medan några besvikna hästkillar muttrade, de hade nu gått miste om ett nöje vid alla de hål i det förra gemensamma duschhusets väggar.

Vad ingen hade räknat med var den lilla ventilatonsöppningen på gamla förrådets ena vägg. Den satt där på andra våningen, bara några meter från flickornas dusch. Naturligtvis fick detta utkiksparadis snart sin besökar. En dag såg jag den rödhårige Bluey smyga in där genom en bakdörr. Nyfiken som jag var smög jag mig efter. Bluey klättrade uppför stegen till andra våningen, öppnade takluckan och försvann ur mitt synfällt. Jag smög vidare uppför stegen, mycket försiktigt. Sakta stack jag upp huvudet och fick se en överraskande syn, Bluey hade fällt bort luckan för den lilla öppningen och låg där och hade konstiga ljud för sig.  Jag hörde flickorna i duschen och anade vad han sysslade med. Förskräckelsen byttes till nyfikenhet, jag skulle också vilja se flickorna duscha. oh ja, det skulle jag verkligen vilja. Uppfylld av denna nya men sköna känsla väntade jag otåligt tills en dag jag fick chans till det hägrande smygtittet. Några dagar senare hade jag tur. Bluey skulle vara borta flera dagar för att leverera boskap. Min chans var kommen!

Nyfiken på nakentrafiken
När jag första gången låg vid öppningen och såg dessa flickor helt nakna öppnades en helt ny värld för mig,en sagans värld där flickorna var prinsessor som rörde om i mig, känslor kom fram, känslor som över-väldigade mig så jag nästan blev yr. Jag blev med andra ord kåt, även om jag inte riktigt visste vad det ordet betydde då.

Nu upptogs mitt tänkande dagligen av detta nya äventyr, kollade noga när Bluey var borta i jobbet och när han var närvarande på gården, i ”tittgluggen”. Under dessa observationer lade jag efter några dagar märke till att han hade otur, duschens portar var oftast stängda eller delvis stängda när han var där. Jag hade emellertid väldelig tur, när jag befann mig i gluggen skedde det vanligen en livlig nakentrafik framför öppna portar. Flickornas duschblöta kropparna torkades med handdukar och solsken under livliga rörelser och glada skratt.

Naturligtvis tog dessa glädjestunder slut. Det var morfar själv som avslöjade Peeping Tom”. En dag passerade morfar till häst ”tittskådeplatsen” och såg skuggan av ett ansikte uppe i gluggen. Han gick in i förrådet och tog Bluey på bar gärning. Oj vad morfar blev arg, han uppmanade alla som eventuellt gjort samma sak som Bluey att ge sig tillkänna. Men alla var oskyldiga och Bluey, gårdens bäste ”jackaroo”, slapp undan med en varning. Men jag hade väldeliga självförebråelser för vad jag gjort, jag skämdes och undvek att möta flickorna på gården. När jag gick där som en enstöring tänkte jag på NannyMolly, vad skulle hon sagt till mig, hade hon blivit arg. Jag minns att jag då fick en känsla av att NannyMolly fanns hos mig och gav mig rådet..gå till din morfar och bekänn din del, han blir nog inte så arg som du tror.

Och så blev det, med skammens rodnad på kinderna stod jag inför morfar och bekände mitt brott. Morfar stod tyst en lång stund medan han betraktade mig med forskande ögon under sammandragna ögonbryn. Sedan överraskade han mig med orden: Jag har väntat på dig, min gosse, jag visste om detta men ville höra dig säga det själv. Du är förlåten av alla, så nu är det sluttalat om denna händelse. Men det finns en del sadlar som behöver putsas till, sätt igång med det genast. Jag gick lättad därifrån, men när jag höll på med sadlarna funderade jag, hur kunde morfar veta, och hur kunde NannyMolly veta att inte morfar skulle bli arg. Oh, NannyMolly, det är så mycket som jag inte förstår, jag önskar så att du var här hos mig och förklarade.Efter några dagar var allt som vanligt igen, jag hjälpte flickorna med diverse ”mansjobb” och de skojade och retades som vanligt. Min skam försvann, det var till och med spännande med vetskapen att hur de såg ut nakna. Men med eller utan kläder så var dessa hästflickor bland de mest underbara människor jag träffat i mitt liv.

Den nakna sanningen
Detta var mina minnen om vad som skedde på morfars gård i Queensland, Australia för många år sedan. Men det skulle dröja över 20 år innan ”den nakna sannigen” om hela skeendet kom fram. När jag vid en begravning befann mig på gården i Australien avslöjade min morbror hur morfar vetat om min kikande vid flickornas dusch. Vill du veta mer så kontakta henne, sade morbror och räckte mig ett papper där ett namn och adress stod uppskrivna, hon var i Queensland på en semesterresa tillsammans med sin make för ett år sedan och besökte då gården. Hon är ju svensk så du kan ju lätt få tag på henne. Jag läste förnamnet, kom så väl ihåg henne men med annat efternamn som ogift. Jag hade alltid trott att hon var från Tyskland.

Södra Sverige 2004
En dag uppsökte jag hästflickan som numera var en vacker dam. Hon bodde i en vacker villa i en naturskön omgivning. Jag lade också märke till stallar i närheten. Hon blev verkligen glad över mitt besök, berättade att hon hade hört rykten om att jag vistades Sverige och att hennes man sett några av mina projekt på en mässa i Italien. Sedan berättade hon detta: Vi flickor upptäckte tidigt att den Rödhårige kikade på oss. Eftersom vi alla gillade Bluey ville vi inte anmäla honom utan ”portade” honom istället. Så en dag såg vi ditt ansikte stirra med stora ögon i det där lilla fönstret och då bestämde vi oss för att ge en ”Ian Show”. Vi öppnades portarna på vid gavel. Ha ha, vad roligt vi hade, till och med Ruthie som var så blyg drevs med av vårt bus och visade villigt upp sina stora guppande bröst för dig. Vi andra stilade med den ena tokiga rörelsen efter den andra, bara för att ge dig en riktig nude show. Men när vi förstod att du säkert skulle ange dig själv till din morfar gick jag som företrädare för flickorna till honom och bekände vår del i händelsen. Det var vi som var skuld till att Ian tittade, vilken pojke i den åldern hade inte utnyttjat denna chans.

När jag lämnade huset och vandrade ner för den korta allén mot min bil vände jag mig om och såg denna vackra hästflicka/kvinna vinka farväl till mig vid ytterdörren. Jag vinkade tillbaks och såg henne i mina tankar när hon galopperade fram med det långa ljusa håret fladdrande i vinden. Oh, vad jag saknar den tiden. Flickornas dusch är idag borta, så ock förrådet, gården är moderniserad och ser inte ut som förr. Utom i mina tankar ibland. Jag startade bilen och körde bort från ett minne i dåtiden framåt mot nutiden.

Denna berättelse ur mitt liv tillägnar jag alla hästflickor i hela världen.

Hästen är guds gåva till människan
*Flickan är guds gåva till hästen*

Fair Dinkum
Ian

3 thoughts on “Nakna Flickor Down Under

  1. Ian McOwen

    Kinnan jag besökte i slutet av denna berättelse, bodde då i Falsterbo. Jag har sedan dess haft den äran att ha henne med make som passagerare i mitt plan på en flygtur till en vän som har en hästgård på danska landsbygden.
    Hon red fortfarande som en gudinna. God Bless Her!
    Ian

    Svara
  2. Ping: Återblickar i Australien | Ian McOwen

  3. Ping: Flickor nakna | Jameseldermusi

Kommentera

